Ayat Cinta

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar:53)

Wednesday, December 19, 2012

PESANAN BUAT MEREKA YANG BERCINTA

Sahabat yang ku kasihi
ku ukirkan sedikit pesanan buat kamu
dan pastinya pesanan ini juga buat diriku

Kepada mu sahabat
Pesanan ini tidak bermakna aku mengajak kamu ke alam cinta
namun semua ini fitrah
kadang kala ia hadir tanpa kita sedari
sudah pasti kita tidak mampu untuk membunuh fitrah ini

Disaat kamu mencintai seseorang
cintailah dia dengan se ikhlas hatimu
biarpun ikhlas itu sukar untuk kita menilainya                                        
Namun fahami lah diri dan hati mu
Adakah cinta itu ikhlas buatnya?

Jangan pernah kamu mencintai kerana rupa paras ciptaan Tuhan
Jangan pernah kamu mencintai kerana harta dunia
Kerana semua itu hanya mainan sementara buat kamu
Harta dan rupa tidak akan kekal
Semua itu mampu untuk berubah seiring dengan waktu

Jika kamu ingin bercinta,
Bercintalah dengan niat untuk berkahwin
Bercintalah untuk masa depan yang cerah
Bercintalah seperti seorang manusia biasa
Yang punyai kehidupan lainnya
Tidak hanya sentiasa bersama apa yang kamu cintai

Hargailah masa-masa yang ada
Jangan terlalu di gunakan setiap masa yang ada itu bersama insan yang kamu cintai
Tanggungjawab mu masih banyak terhadap perkara lainnya
Tetapi banyakkan doa
Ikhlaskan hatimu dalam berdoa
Agar cinta mu itu terus kekal untuk selamanya

Jangan terus mendesak insan yang kamu cintai dengan sesuatu yang tidak di sukainya
sebaliknya perbanyakkan tahajud mu
perbanyakkan doa mu
dekatkan dirimu padaNya
kerana Dia pemilik hati setiap manusia
yang mampu menggerakkan dan memegang hati hambaNya
Tapi ingatlah, tahajudmu itu adalah kerana Nya
bukan kerana dia yang kamu cinta
dan bukan pula kerana apa yang kamu ingikan

Berharaplah pada Nya
Agar kamu tidak kecewa
Jika kamu berharap pada manusia
dugaan yang melanda pasti membuatkan mu patah hati
seperti yang ku katakan, berharaplah padanya
kerana air matamu di dalam doa-doa seharian pasti bermakna buatNya

Walau terlalu banyak dosa kita padaNya
Jangan pernah lupa padaNya
DIA lah Maha Pengampun

Sehingga di sini pesananku
Ku menutup bicara
Semoga ada manfaat
yang mampu kamu singkapkan
dari setiap tulisan ini.

Sunday, December 9, 2012

MANA LAGI SENANG? JADI PEREMPUAN KE LELAKI?

Pendapat korang la kan,, mana lagi senang? jadi lelaki ke perempuan?

Kalau menurut pendapat aku, macam mana ek? mungkin perempuan complicated sikit, lelaki slumber jer. apa-apa pun okey jer.. hehe...

Tapi, bila di fikirkan la ye,, aku rasa lelaki ke, perempuan ke, sama jer. Cuma, ada part part yang jadi susah tu...

Kalau jadi lelaki,,

senang nak solat, tak perlu pakai telekung..
hal menutup aurat pun, lelaki ni simple jer..
pakaian tu tak perlu nak hias sana sini.
tak perlu nak rasa sakitnya beranak pun..hihi

tapi, mana yang susahnya?

Satu je jawapan aku.. hal hal tanggungjawab. Tanggungjawab terhadap mak ayah, mak dan ayah mertua, saudara-saudara perempuan, bini, anak-anak, adik-adik.. kata orang, jaga diri sendiri ni lagi senang dari jaga diri orang lain. Kepala manusia ni, nampak je ada rambut yang sama hitamnya, tapi keras nya kepala tu lain-lain ye.... Nanti, dia orang yang bernama lelaki nih, nak kena jawab semua ni depan Tuhan. Tu hal tanggungjawab dari segi agama. Ni lelaki yang bila berkeluarga, kebanyakannya kalau waktu nak buat pinjaman beli kereta ke, rumah ke, semua atas kepala dia.. haaa,, korang yang bernama lelaki ni, belajar ler rajin-rajin. kerja bagus-bagus. ilmu agama jangan lupa.. Banyak yang perlu di persiapkan. Jangan sibuk duk komen perempuan yer.hehe

Kalau jadi perempuan pulak,,

  • nak solat kena pakai telekung.. kadang-kadang bila pergi mana-mana ada yang cakap berat & susah nak bawak telekung.. hehe
  • Menutup aurat pulak, kesemua anggota badan kecuali muka dan tapak tangan. ada yang cakap rimas...
  • Pakaian tu perlu lah ada hias sikit, bukan tabarruj yer.. kecuali untuk suami. Cuma di sini yang aku maksudkan macam pakaian tu, perlu lah terlalu di jaga biar nampak kemas dan sopan...
  • Perlu rasa sakitnya beranak lagi kan.. hehe.. tapi jangan lupa, setiap kali beranak tu terhapus lah dosa-dosa silam kita sebagai perempuan ni yer. insyaAllah.
  • Nak kena taat pada suami lagi..kan? susah ek? hehe.. tak tau laaa susah ke tak. hehe. tapi, kalau kita mampu taat pada mak ayah kita, why not kita belajar jugak taat pada suami. kan? (tak perlu nak cakap lebih. sendiri mau jaga k..)

susah ye,, jadi perempuan?
Yang senangnya mana?

  • Senang nak masuk syurga.. dalam Quran dan Hadis pun ada cakap hal ni. Tapi ramai perempuan di neraka berbanding lelaki. Em, jaga lah diri elok-elok k.. Doa banyak-banyak. Manusia mana tak pernah buat silap kan?hihi Just try to be better k.
  • Perempuan ni, perlu jaga diri sendiri jer. Maksud aku tak de tanggungjawab terhadap orang lain sebagaimana tanggungjawab seorang lelaki. kan? tapi, kadang-kadang kita kena latih diri jadi lebih bertanggungjawab terhadap apa pun k terutamanya diri sendiri.
  • Apa lagi yang senang? Mas Kawin tak yah bayar pun. hehe. 
Setakat ni,, tu je laa yang mampu aku senaraikan. Lelaki dan Perempuan ni,, sama jer.. Bukankah Allah swt itu Maha Adil? hehe..

Mesej penting...
Tak perlu lah Perempuan nak jadi lelaki dan lelaki pun nak jadi perempuan. Nanti, Nabi tak mengaku Umat pulak.. Berdosa tau...

Saturday, December 1, 2012

NIKAH KAWIN BUKAN PERKARA MUDAH

Sekarang ni aku tengok ramai remaja-remaja, belia semua ni bercita-cita untuk kahwin dengan jejaka idaman. Memang tidak di nafikan lah,, aku pun ada keingingan yang sama.. uhuk uhuk... dengan sape? Aku sendiri tak tau..

Tapi, satu perkara aku nak ingatkan, nak kongsikan dengan korang semua. Nikah atau Kahwin ni bukan perkara mudah. There's a lot of things you should know. Nikah ni,, satu tanggugjawab yang besar untuk kita pikul. Bukan untuk suka-suka, dan bukan untuk seronok-seronok ni. Kalau boleh, kita kahwin ni, biar la kekal sampai ke syurga. Ye dak?

Kalau rasa nak kahwin ni, fikir dulu, diri kita ni, dah siap sedia ke belum. Nak suruh aku buat check list ke? hehe. tak perlu lah. Aku sendiri tak sempurna pun. Tapi, kalau nak nikah ni, fikir-fikirlah dulu. Korang duk diam-diam, pandang diri korang sendiri, dah cukup ke, segala apa yang patut. Yang perempuan ni, kalau kain baju pun, mak lagi yang tolong basuh dan jemurkan, fikir-fikir la ek. Pinggang mangkuk lepas makan tu, kalau tak tau nak basuh, biar busuk sebulan, baru nak basuh agak-agaklah kan. Nantikan lepas nikah, mangkuk tu naik atas kepala korang. hehe.

Terlalu banyak nak di siapkan. Tapi, bila kita nak prepair? Aku rasa dari sekarang lah. Slowly, ajar diri kita semua untuk ringankan tulang, ringankan tangan untuk buat apa yang maka atau ayah kita buat. Walaupun kita tengok apa yang mak ayah kita buat tu mudah,, bila kita tak belajar dan tak pernah mencuba untuk buat perkara tu, percayalah, yang semua tu terlalu susah untuk kita lakukan Everything needs a practice.

Tanggugjawab tu penting. Kalau dah rasa tanggungjawab kita pada agama, pada mak ayah kita dah okey, kiranya, boleh lah kita memiliki orang seterusnya. Kerana isteri di bawah tanggungjawab suami. dan jagaan suami tu di bawah tanggungjawab isteri. Em,, jangan duk pikir gatai nak kahwin jer. Tapi ilmu kehidupan satu pun tak dak. kalau luar tu cantik, hensem, dalam pun mesti kemas k..

Jangan luar nampak cantik, tapi mandi sebulan sekali... bau pun dah kalah kambing. hehe.. sekadar gurauan.. Just to share~

Monday, November 26, 2012

Comic:- I NEVER TOLD YOU HOW MUCH I LOVE YOU

Play The sound before you read:-




Sunday, September 23, 2012

PUISI: MUSAFIR DI BUMI ILAHI

sedar atau tidak, kita hanyalah musafir di Bumi Tuhan
musafir yang mencari keredhaan dari-Nya
yang meniti di atas sebuah titian menuju satu destinasi.

perasan atau tidak,
destinasi kita adalah sama.
di mana kah ia?
tentu saja di depan Maha Pencipta kita di akhirat nanti
 daripadaNya kita datang, kepada Nya juga kita kembali....

kadangkala,kita tersilap langkah sewaktu meniti di atas titian itu
kemudian, kita terjatuh.
di saat itu, air mata menitis,
kesakitan tidak dapat di bendung lagi

 namun bersyukurlah,
kerana di kala kita terjatuh, 
Dia masih menyedarkan kita
membuatkan kita perasan kita berada di laluan yang salah

mehnah dunia, siapa saja akan melaluinya
itulah dia, yang menguji ketaatan kita kepadaNya.
dan itu jualah yang meningkatkan iman dalam diri kita.

jika kita terlalu jauh dariNya,
sedarlah, itu kerana dosa-dosa yang kita lakukan.

adakalanya, kita merintih kesedihan..
tiada duka yang abadi di dunia ini..
malam pun akan berakhir. begitu juga hari yang pasti akan berganti
senyum, gembira, suka dan duka itu silih berganti..

namun, semuanya pasti akan indah bila tiba masanya.
sandarkanlah apa sahaja yang kita lakukan kepadaNya,
semoga segalanya akan di berkati

-musafir Ilahi-
 
 

Friday, September 21, 2012

RINGKASAN SURAH AL-KAHFI

Thursday, September 6, 2012

Koleksi Adidas

Adidas memang jadi pilihan utama aku. korang yang masih belum cuba lagi, cubala ek.. selesa dan tahan lama. berbaloi la..








ni dia koleksi yang dah ada. dengan kotak sekali simpan. hehe

Monday, September 3, 2012

BERKEBUN DI TANAH SEKANGKANG KERA.

Berkebun tu, suatu yang mudah. Banyak hasil yang boleh dapat. tak perlu laa berkebun untuk dapatkan hasil nak jual kat pasar. kalau macam tu pun, lagi bagus. hehe. jom tengok ni, berkebun di belakang rumah. di tanah sekangkang kera...


pokok daun kesum



 pokok labu (pumpkin)


pokok kangkung


pokok labu (pumpkin)


 pokok daun pandan. yang tinggi tu, pokok bendi merah


pokok bendi merah.

banyak hasil kan? boleh makan, dan kalau nak masak pun, tak yah susah semua nak kena beli.. jadi, bercucuk tanamlah.hehe

Saturday, September 1, 2012

How to write

The art of writing can be reduced to a few simple rules. I share them with you now.

Rule No. 1: Show and Tell. Most people say, “Show, don’t tell,” but I stand by Show and Tell, because when writers put their work out into the world, they’re like kids bringing their broken unicorns and chewed-up teddy bears into class in the sad hope that someone else will love them as much as they do. “And what do you have for us today, Marcy?” “A penetrating psychological study of a young med student who receives disturbing news from a former lover.” “How marvelous! Timmy, what are you holding there?” “It’s a Calvinoesque romp through an unnamed metropolis much like New York, narrated by an armadillo.” “Such imagination!” Show and Tell, followed by a good nap.

Rule No. 2: Don’t go searching for a subject, let your subject find you. You can’t rush inspiration. How do you think Capote came to “In Cold Blood”? It was just an ordinary day when he picked up the paper to read his horoscope, and there it was — fate. Whether it’s a harrowing account of a multiple homicide, a botched Everest expedition or a colorful family of singers trying to escape from Austria when the Nazis invade, you can’t force it. Once your subject finds you, it’s like falling in love. It will be your constant companion. Shadowing you, peeping in your windows, calling you at all hours to leave messages like, “Only you understand me.” Your ideal subject should be like a stalker with limitless resources, living off the inheritance he received after the suspiciously sudden death of his father. He’s in your apartment pawing your stuff when you’re not around, using your toothbrush and cutting out all the really good synonyms from the thesaurus. Don’t be afraid: you have a best seller on your hands.

Rule No. 3: Write what you know. Bellow once said, “Fiction is the higher autobiography.” In other words, fiction is payback for those who have wronged you. When people read my books “My Gym Teacher Was an Abusive Bully” and “She Called Them Brussels Sprouts: A Survivor’s Tale,” they’re often surprised when I tell them they contain an autobiographical element. Therein lies the art, I say. How do you make that which is your everyday into the stuff of literature? Listen to your heart. Ask your heart, Is it true? And if it is, let it be. Once the lawyers sign off, you’re good to go.

Rule No. 4: Never use three words when one will do. Be concise. Don’t fall in love with the gentle trilling of your mellifluous sentences. Learn how to “kill your darlings,” as they say. I’m reminded of the famous editor-author interaction between Gordon Lish and Ray Carver when they were working on Carver’s celebrated short story “Those Life Preservers Are Just for Show,” often considered the high-water mark of so-called dirty realism. You’ll recall the climax, when two drunken fishermen try to calm each other after their dinghy springs a leak. In the original last lines of the story, Nat, the salty old part-time insurance agent, reassures his young charge as they cling to the beer cooler: “We’ll get help when we hit land. I’m sure of it. No more big waves, no more sharks. We’ll be safe once again. We’ll be home.” If you examine the Lish papers in the Lilly Library at Indiana University, you’ll see how, with but a few deft strokes, Lish pared that down to create the now legendary ending: “Help — land shark!” It wasn’t what Carver intended, but few could argue that it was not shorter. Learn to kill your darlings, and don’t be shy about softening them up in the hostage pit for a few days before you do.

Rule No. 5: Keep a dream diary.

Rule No. 6: What isn’t said is as important as what is said. In many classic short stories, the real action occurs in the silences. Try to keep all the good stuff off the page. Some “real world” practice might help. The next time your partner comes home, ignore his or her existence for 30 minutes, and then blurt out “That’s it!” and drive the car onto the neighbor’s lawn. When your children approach at bedtime, squeeze their shoulders meaningfully and, if you’re a woman, smear your lipstick across your face with the back of your wrist, or, if you’re a man, weep violently until they say, “It’s O.K., Dad.” Drink out of a chipped mug, a souvenir from a family vacation or weekend getaway in better times, one that can trigger a two-paragraph compare/contrast description later on. It’s a bit like Method acting. Simply let this thought guide your every word and gesture: “Something is wrong — can you guess what it is?” If you’re going for something a little more postmodern, repeat the above, but with fish.

Rule No. 7: Writer’s block is a tool — use it. When asked why you haven’t produced anything lately, just say, “I’m blocked.” Since most people think that writing is some mystical process where characters “talk to you” and you can hear their voices in your head, being blocked is the perfect cover for when you just don’t feel like working. The gods of creativity bless you, they forsake you, it’s out of your hands and whatnot. Writer’s block is like “We couldn’t get a baby sitter” or “I ate some bad shrimp,” an excuse that always gets you a pass. The electric company nagging you for money, your cell provider harassing you, whatever — just say, “I’m blocked,” and you’re off the hook. But don’t overdo it. In the same way the baby-sitter bit loses credibility when your kids are in grad school, there’s an expiration date. After 20 years, you might want to mix it up. Throw in an Ellisonian “My house caught fire and burned up my opus.” The specifics don’t matter — the important thing is to figure out what works for you.

Rule No. 8: Is secret.
 
Rule No. 9: Have adventures. The Hemingway mode was in ascendancy for decades before it was eclipsed by trendy fabulist “exercises.” The pendulum is swinging back, though, and it’s going to knock these effete eggheads right out of their Aeron chairs. Keep ahead of the curve. Get out and see the world. It’s not going to kill you to butch it up a tad. Book passage on a tramp steamer. Rustle up some dysentery; it’s worth it for the fever dreams alone. Lose a kidney in a knife fight. You’ll be glad you did.

Rule No. 10: Revise, revise, revise. I cannot stress this enough. Revision is when you do what you should have done the first time, but didn’t. It’s like washing the dishes two days later instead of right after you finish eating. Get that draft counter going. Remove a comma and then print out another copy — that’s another draft right there. Do this enough times and you can really get those numbers up, which will come in handy if someone challenges you to a draft-off. When the ref blows the whistle and your opponent goes, “26 drafts!,” you’ll bust out with “216!” and send ’em to the mat.

Rule No. 11: There are no rules. If everyone jumped off a bridge, would you do it, too? No. There are no rules except the ones you learned during your Show and Tell days. Have fun. If they don’t want to be friends with you, they’re not worth being friends with. Most of all, just be yourself.

http://www.perdana.org.my/essaycompetition/articles/nyt-how-to-write/

Sunday, August 12, 2012

PERHATIAN!! PESERTA SEGMEN NAK KAD RAYA AIDILFITRI..

LINK SEGMEN  http://haziyatulnajihah.blogspot.com/2012/08/segmen-nak-kad-hari-raya-aidilfitri.html

SALAM RAMADHAN. SEGMEN INI AKAN BERAKHIR PADA HARI INI. KEPADA SEMUA, YANG MENYERTAI, KEBANYAKAN DARIPADA KALIAN TIDAK MENINGGALKAN ALAMAT UNTUK SAYA POSKAN KAD RAYA INI. DIBAWAH INI DINYATAKAN NAMA MEREKA YANG TELAH MEMBERI ALAMAT. JIKA TIADA, SILA HANTAR ALAMAT ANDA KE SINI 

SECEPAT MUNGKIN TAU.. KEPADA YANG DAH ADA NAMA KAT BAWAH NI, TAK PERLU HANTAR DAH EK. OKEYH?
  1. SAFWAN BIN ABD RAHMAN
  2. NUR SHAKIRA NAZLEEN BT MAT NAWI
  3. NURUL HAMIZAH BT ROSLEE
  4. ADAM ZAILANI
  5. AZNEY SHAMSUDDIN
  6. NURUL FAUZIATUL HAJAR BT MOHD TAHIR
  7. SITI KHADIJAH
  8. NURSYAKIRAH BT MOHD RASHID
  9. NUR FARAHANI BINTI MOHD GHAZALI
  10. WAN ATIKAH
  11. FARRA ATIQAH IZZATY
  12. NUR JANNAH BT AHMAD RUSDI
  13. FARANATASYA RAZALI

Sunday, August 5, 2012

Bersyukurlah kalau Kena campak dengan mak ayah ke asrama..

Salam Ramadhan

Macam mana puasa? okeyh? semoga okey-okey belaka la hendaknya ye.
Hari ni, nak kongsi sikit pasal pengalaman duduk di asrama ni.. hehe

Sekarang ni, dah nak masuk 10 tahun saya tinggal di asrama ni, berjauhan dengan keluarga, balik kampung jarang-jarang. Bukan tak nak balik, tapi, tak de cuti. semakin meningkat umur ni, semakin jauh dengan keluarga. tapi, apa-apa pun, di hati ni, keluarga tu tetap melekat di hati nih.

okeyh, kita mula bercerita k.
Mula-mula kena masuk asrama tu, memang lah susah sangat nak terima hakikat. waktu tu, umur baru 13. Hari pertama duk nangis-nangis. Malam tu, call mak cakap nak balik, tak nak duk asrama. sangat bosan duduk situ. makan tak best, ingat kat mak ayah lagi. waktu tu la rasa rindu sangat-sangat kat diaorang. Waktu sembahyang pun, duk nangis-nangis lagi. Mak ayah tak kasi keluar dari asrama. Paksa jugak duk situ. Jiwa ni, hanya Tuhan je la yang tahu. Hari berganti hari, minggu berganti minggu dan seterusnya, em Memang lah sedih lagi ingat dekat keluarga. Nak berhenti sekolah pun ada.

Naik tingkatan 4, pindah sekolah, masuk sekolah yang lebih baik. makin jauh dari rumah. Lepas SPM pun makin jauh, sampai la duk di U ni. apa yang saya nak cakap, perasaan sedih, rindu kat mak ayah tu, tetap tak boleh nak buang. kadang-kadang menangis pun ada. Anak manja ke? boleh la kot [tiap kali balik rumah mesti ambik peluang tidur atas riba mak & ayah]..hehe

Tapi, pengajarannya banyak tau duk di asrama. waktu kat sekolah mungkin tak nampak. tapi, bila duk di Universiti, pasti lebih matang dan boleh fikir kebaikannya. Orang yang membesar 24 jam depan mak ayah berbeza caranya dengan orang yang membesar berjauhan dengan keluarga ni..

Bagi saya la kan,,
kalau tak duduk asrama, sampai sekarang saya tak kan pernah basuh baju pakai tangan, tak kan pernah rasa rindu dekat keluarga sampai macam ni sekali, rasa rindu yang tak dapat di bayangkan. hehe. banyak perkara yang dipelajari. belajar untuk hidup susah, berdikari.. belajar untuk bergaul dengan orang lain. dan yang paling penting, merasa untuk di denda beramai-ramai. hehe. semua ni jadi kenangan. banyak yang boleh kita belajar bila berjauhan dengan keluarga. kalau tak duduk berjauhan dengan keluarga, saya takkan tau kesusahan orang lain, bagaimana kehidupan orang lain. Kini saya rasa bangga dengan diri sendiri, sebab dah banyak belajar tentang hidup ni. berjaya keluar daripada diri sendiri yang dulunya tak tau apa-apa. sekrang ni, belajar berebut-rebut membeli tiket untuk balik raya. dan yang paling seronoknya, kita dapat tau, dapat belajar hidup di tempat orang lain.. hehe.. banyak lagi sebenarnya cerita, nanti kalau cerita panjang-panjang, korang bosan plak. lain kali, kita sambung k....hehe

jadi, bersyukurlah kalau mak ayah campakkan kita ke asrama. mereka inginkan yang terbaik untuk kita

 

Friday, August 3, 2012

Bila bawak anak-anak pergi terawih..

selamat pagi!

semenjak balik bercuti kat rumah ni, jarang-jarang je update.. syok sangat duk rumah, banyak aktiviti. jadi kemalasan menjelma dalam jiwa dan raga untuk update ni.hehe

em,macam mana puasa? okey ke tak? baju raya dah cukup? heee. em, kalau ikot kan nafsu, 10 pasang pun belum cukup lagi kan? jadi berpada-pada la dalam membeli..

Terawih pergi tak ni? hari ni, nak cerita sikit pasal bawak anak-anak pergi terawih ni. kanak-kanak sekarang ni nakal. beberapa malam ni, saya bawak la adik pergi terawih sekali. adik ni, kecik lagi. umurnya ada laa dalam 6 tahun. macam-macam kerenah dibuatnya. nak tau apa? jom kita cerite.

pada awal nak solat isyak tu, dia bangun solat sekali. bila imam baca Al-fatihah, sama kuat suara budak ni dengan imam. haha.. dalam hati ni, rasa geram jer, nak bagitau suruh dia senyap. lepas tu, waktu tengah solat, dia tanya pada saya tentang pergerakan atau perbuatan dalam solat tu macam mana.

"along, macam ni ke buatnya?" [dia bertanya sambil buat-buat perbuatan sepatutnya waktu tu]

kemudian, lepas solat tu, saya suruh dia senyap sikit. nanti nak solat terawih. habis beberapa rakaat tu, dia tanya berapa kali lagi nak kena sembahyang. saya jawabla 4 kali. dia jawab.. "em,, lamanya.. nak pergi main dulu la.."  saya pesan kat dia, jangan main kat luar. dia pun pergi la dengan kawan-kawan dia.

sebentar kemudian,,

kelihatan ada sesuatu yang bergerak di sebalik tabir di surau tu. kemudian, jelas kelihatan wajahnya dan rakannya sedang mengintai di bahagian muslimah... secara tiba-tiba ada makmum yang tergelak kerana melihat mimik mukanya yang amat melucukan. ishh,, rasa geram sudah menjelma dalam jiwa.. hehe.. apabila imam bagi salam, mereka [dia dan rakan-rakan]  segera beredar, kemudia kedengaran kuat suara mereka turut memberi salam.. aishhh... susah betul bawak kanak-kanak sekali ni. rasa tak tenang jiwa nak semayang. di biarkan takut mengganggu orang lain.

 lain kali, dah tak boleh bawak ini budak pergi solat sekali...anak atau adik-adik korang cam mana? hehe



Sunday, July 29, 2012

Jangan Kerana Kaki, Kita ke Neraka.

Salam Ramadhan..

harapnya semua sehat-sehat ye. dah lama tak update blog ni. Sekarang ni, baru balik bercuti kat rumah. banyak perkara nak di selesaikan. 

Em, JANGAN KERANA KAKI, KITA KE NERAKA. tak de apa pun sangat dengan tajuk ni. cuma sekadar pesana untuk diri sendiri dan sahabat semua.

Mak selalu pesan, jangan kerana kaki, kita ke neraka. apakah maksud yang tersurat dan tersiratnya? hehe
sebenarnya, pesanan ni, sesuai waktu kita tengah ambik wudhu'. kadang-kadang mungkin yang buat ala kadar je waktu basuh kaki. Basuh la kaki secara sempurna. sebab kadang-kadang kita tak perasan kat mana masih belum terkena air. jadi, sebaik-baiknya gunalah jari / tangan anda untuk menggosok kaki waktu ambik wudhu part kaki ni. okeyh?


Monday, July 23, 2012

Perangai Buruk Apabila Membeli. Cube cek ni...

Salam Ramadhan. Cube cek gambar-gambar kat bawah ni,, korang pernah buat tak waktu membeli-belah? hehe.. 








Pernah tak buat semua ni? haaa.... jangan tipu..hehe.. Waktu membeli, buat la perangai sopan sikit. kita kan, rakyat Malaysia yang berbudi bahasa. Kalau tipu waktu membeli kan, boleh jadi haram tau, apa yang kita beli tu. Kalau makan / pakai barangan haram,, susah nak makbul doa nanti.. semoga sentiasa beringat.okeyh?

Sunday, July 22, 2012

Apabila Terjaga Di Tengah Malam

Apabila saya terjaga di tengah malam, dah puas rasanya tidur. Baru je, pukul 1.30 pagi. hehe.. syaitan kurang kot ek, waktu bulan puasa ni. sebab tu kot, tak ngantuk ni. hehe. kan? 

sebenarnya tadi tidur awal. Lepas terawih terus tidur. Dalam pukul 10 gitu kot. 

Siang tadi, waktu kat bazar ada 'perkara malang' berlaku. em, nak tau ke perkara apa? tak yah la ek... kita cerita suasana kat bazar tu macam mane je la ek.. tak yah tak ek perkara apa? okeyh, dah setujukan tak yah tau..

Hermm, tadi kat bazar, penuh orang. Susah nak jalan. Tak tau la kenapa. Sebelum ni, tak de la sampai macam ni sekali. Ni, Mak cik jual kuih pun tak nampak. Kalau nak katakan mak cik-mak cik tu terlalu kecik sampai kan tak nampak, kuih apa atau makanan apa yang dijual pun tak dapat dikesan. Mungkin rezeki diaorang la ek. Nak tau tak, bazar kat mana ni? Seksyen 1, Bangi... 

Dua tiga kali gak la, pusing-pusing baru la dapat beli makanan. Tak de beli apa sangat pun. cukupla buat berbuka dan sahur nanti. hehe. 

Lepas habis je membeli tu, barula berlakunya 'perkara malang' tu.. huhu. Ni, terjaga ni pun, sebab lenguh-lenguh kaki tangan ni. Sakit situ sini. Herm, malang betul la. Tadi pun, tidur awal sebab penat sangat.. Ingatkan boleh la tidur dan rehat lama sikit. tengok ni, dah terjaga. hehe. Takpela... Update ni jap.. kejap agi, kalau tak de pape hal, sambung rehat sikit lagi.. Saya ucapkan selamat berpuasa untuk esok ek.. nanti kita pergi bazar sama-sama okeyh?


"BANGUN-BANGUN WOII,, TAHAJUD DAN SAHUR SEKALI.hehe."
awal lagi ni.. tidur laa dulu, jap agi bangun tahajud dan sahur ek. hee

Friday, July 20, 2012

BEN ASHAARI : RAMADHAN 2012 /1433H



Segmen seterusnya di Bulan Ramadhan. Kalau kalian nak join jugak, boleh klik je, banner kat atas tu. syaratnya, tak de la membebankan tubuh badan yang berpuasa pun. join je la, kalau rasa ada hati nak join k.hehe

kenapa kalian patut pilih blog saya ?

errr,, apa sebabnya ek? 
em, sebab blog ni tak sehebat blog lain. cuma untuk mengisi masa lapang dan berkongsi dengan rakan lain ilmu yang ada, pengalaman yang ada. blog ni, banyak kelemahan. jadi, saya memerlukan kalian semua untuk bagi pandangan, bagi cadangan tentang perkara-perkara yang berkaitan... okeyh.. ringkas!

**harapnya dapat buat modal la sebab di atas ni ek..hehe.. selamat berpuasa.

Wednesday, July 18, 2012

Sepuluh Gadis sanggup Jual Tubuh Angkara Gajet


Baru-baru ini terdapat ura-ura menyatakan bahawa pelajar sekolah di benarkan membawa telefon bimbit ke sekolah. Hari ni dah keluar cerita pasal ni. Jadi, wajarkah idea atau cadangan yang ingin menjadikan barangan tambahan yang perlu di bawa ke sekolah? 'barangan tambahan'? tambahan laa tu selepas mana-mana barang yang wajib. lepas ni, kalau di benarkan bawak telefon bimbit, mungkin ada berapa kerat jer yang tak bawak. makin ramai yang hilang telefon bimbit kerana di curi oleh pelajar sekolah.silap-silap cikgu punya handphone pun hilang. tak mustahl lah... ye dak? baca saja berita kat atas ni. dah nampak kan, apa yang akan berlaku jika pelajar ni di benarkan bawa handphone. pelajar sekolah tu, masih muda... kadang-kadang banyak perkara yang di buat tanpa berfikir. hanya nak ikut nafsu jer. pelajar kat universiti ni pun, yang dah besar panjang ni pun,, masih ada segelintir yang belum lagi dapat membuka minda, berfikir panjang tentang baik buruk untuk hidup mereka... fikir-fikir kan lah kepada sapa-sapa yang sokong ni... okeyh?

Sunday, July 15, 2012

Ke Manakah Anda Menggunakan Waktu Muda Anda?

Di habis kan di mana hari-hari anda? Apakah yang anda lakukan jam empat pagi ketika menerewang tanpa matlamat, menyaksikan saluran parabola? Bukan kah sudah berjam-jam anda habiskan waktu melayari laman-laman sosial; facebook, twitter? Anda generasi muda, ketika menaiki kereta, bersiar-siar di jalan raya tidak tahu hendak ke mana sehingga fajar menyingsing, apakah yang anda lakukan? Penghitungan yang memang dibezakan. Adakah ini umat Muhammad s.a.w? Adakah ini jalannya anda gunakan waktu yang diberi Allah swt yang akan di tanya di akhirat nanti?

Kita perlu bertanggungjawab sepenuhnya atas setiap detiknya. Bukan juga setiap detiknya tetapi setiap nafas yang dihela..

Umur adalah kumpulan tahun demi tahun yang merupakan rangkaian hari demi hari. Andai setiap nafas yang masuk adalah kotak yang mesti anda penuhi, atau mungkin nafas yang keluar itu adalah kunci yang menutup kotak-kotak tersebut. Pada hari kiamat, kotak-kotak umur itu akan di buka. Kotak pertama ternyata kosong, kotak kedua juga kosong. bagaimana dengan yang seterusnya? Adakah ianya juga kosong atau mempunyai isinya? Adakah isinya mampu membantu kita di kala itu? Sama-sama kita fikirkan sejenak di kala ini...

Anda akan bersorak di kala itu jika di saat anda menghela nafas di bumi ini, anda mengisinya dengan menghadiri pengajian dan kemudian bersolat berjemaah. Ini mungkin untuk seribu nafas anda. Seribu nafas lagi, di gunakan untuk berzikir kepada yang Maha Pencipta. Lima ribu selebihnya mungkin anda gunakan untuk beramal, berjuang untuk agama. Alangkah seronoknya anda di kala itu. Di saat kotak-kotak umur anda itu di buka. Itulah perumpamaan untuk penggunaan umur yang kita punyai.Sedarkah ia adalah anugerah terindah dari Allah swt?

Anda mampu memilih sekarang, apakah yang anda isi dalam kotakpkotak tersebut? kotak-kotak apa? jawabnya kotak-kotak umur anda. Ke manakah anda melaburkan modal dalam hidup? Kerugian adalah sesuatu yang pahit. Jangan enjual barang yang mahal dengan harga yang murah..


Saturday, July 14, 2012

Buat apa cantik di luar je kalau di dalam jauh bezanya?

"Buat apa cantik di luar kalau di dalam jauh bezanya?"

"manusia ni, dilahirkan dalam keadaan yang tidak sempurna." itu sudah pasti.

tapi, tugas untuk membentuk diri kita, membina diri kita ni, adalah diri kita sendiri. bukan orang lain yang dapat ubah kita tau. berubah ke arah kebaikan tu, adalah perkara yang baik kerana ianya memberi kesan untuk kehidupan kita berpuluh tahun akan datang. 

ramai sekarang yang pentingkan luaran. baju nak cantik, make up tu perlu... tu bagi perempuanla kan? lelaki pulak, baju berjenama, rambut macam-macam style. supaya nampak hensem, kacak. ye kan? semua ni fitrah dan tak salah pun cuma jangan la sampai ke tahap tabarruj. ok? Islam pun sarankan kita supaya sentiasa nampak kemas, bersih.

tapi, yang berkaitan dengan tajuk kali ni, bagaimana dengan yang di dalam tu? jangan fikir bukan-bukan. di dalam ni, banyak aspek nya tau. nak suruh senaraikan ke? boleh la senaraikan sikit ek. Yang pertamanya, hati. hati perlu cantik. macam mana nak cantik? fikir sendiri lah. tu kan raja dalam diri kita. baik hati, baik lah rakyatnya yang lain dalam diri kita ni. keduanya tempat tinggal. bagi yang tinggal kat rumah, rumah lah. bagi yang tinggal kat hostel, asrama lah... hehe. tempat tidur kita pun mesti di jaga. tu kan, tempat kita berehat, beribadat. sape cakap tidur bukan ibadat? ibadat la tu. tapi, harus berpada-pada. 

em, back to the topic,, apa yang perlu kita jaga? KEKEMASAN. kalau rumah ada anak-anak kecik ke, biasalah bersepah-sepah tu kan. lepas tu, kemas la balik mainan diaorang kan. tapi dengan barangan kita macam mana? pakaian kita, apa yang kita guna. adakah kita bertanggungjawab dengan apa yang kita pakai dan apa yang kita guna? tanya diri masing-masing k..

baju lepas pakai tu, letak la di tempat yang betul. jangan biarkan begitu sahaja. tempat tidur tu,pastikan sentiasa kemas. almari kita pun kemas. kalau kemas kan, sedap mata memandang. baru la stabil dengan keadaan dan identity kita yang berpakaian kemas dan cantik. iyekan?

buat apa cantik kat luar jer? kalau di sebalik diri kita tu, ada sikap lain. tau apa sikap tu? MALAS.. hehe.. semua orang ada malas. tapi, biarlah berpada-pada. jangan harta kita pun, kita malas nak ambik tau. sekecik-kecik perkara pun kalau dah berkaitan diri kita, jadi tanggunjawab kita tau....




Thursday, July 12, 2012

Nota Agama: Benarkah Islam adalah agama yang benar?

Bismillahirrahmanirrahim...
Semoga perkongsian ini menjadi satu manfaat untuk kita. Jika ada tambahan atau kesalahan, tambahlah dan perbetulkanlah. Sama-sama lah kita pelajari ilmu agama Allah swt. InsyaAllah..

Kebanyakan daripada para manusia ni, hatta diri kita sendiri pun mungkin kadang-kadang tertanya-tanya adakah agama yang kita ikut ini atau agama yang kita anuti ini adalah agama yang benar. sedangkan setiap manusia, walau apa pun agama mereka, mereka pasti akan mengatakan agama mereka juga adalah agama yang benar. 

Namun, agama Islam ini adalah satu agama yang berdiri di atas satu asas yang kukuh. manakala agama lain berdiri di atas ketiadaan asas.

Di sini saya ingin berkongsi satu perumpamaan. Perumpamaan ini hanyalah untuk memberikan kita semua nampak tentang apa yang mungkin kita tidak sedar.

Jika di dalam dunia ini, kita kumpul semua buku-buku agama mana-mana pun, kitab-kitab agama dan juga kumpul sekali Al-Quran. Kemudian semua yang dikumpul ini dibakar. Jadi pada saat ini kita tidak punyai apa-apa rujukan pun. Kemudian kita panggil semua orang-orang hebat dari setiap agama itu termasuklah orang-orang hebat agama Islam di seluruh dunia. 

Arahan di berikan kepada mereka ini adalah untuk menulis Bab 1 atau pun permulaan dalam setiap kita agama masing-masing. Jika di fikirkan, orang agama mana yang akan menjadi paling cepat,paling pantas dalam menulis atau mengeluarkan permulaan setiap kitab itu?

Orang-orang hebat agama Islam pasti akan menulis surah Al-fatihah dan dalam beberapa minit sahaja mereka akan pasti siap tulis surah tersebut. namun, orang-orang hebat agama lain masih lagi tertanya-tanya nak tulis bab permulaan ini, mengikut kitab mana kerana dalam setiap agama itu punyai kitab yang berbeza-beza. Oleh hal yang demikian, agama Islam berdiri di atas satu asas yang kukuh, sama seluruh dunia, kita baca kita yang sama di seluruh dunia, iaitu Al-Quran.. wallahua'llam




Wednesday, July 11, 2012

Jangan Menghina Orang Ingin Berubah~

Bismillahirrahmanirrahim...

Syukur alhamdulillah, kerana pada pagi ini, pada hari ini kita masih di kurniakan peluang untuk hidup, untuk menikmati kehidupan di dunia ini.. fikir-fikirkanlah, untuk apa kita hidup kerana kadang-kadang ianya dapat memotivasikan hidu kita agar lebih bersemangat menjalani hari ini. insyaAllah.

"Jangan Menghina Orang yang Ingin Berubah"

Mungkin ada sesetengah pihak yang berkata, "dulu jahat, sekarang ada hati nak buat baik", ada juga yang berkata "jangan jadikan agama untuk menutup kesilapan atau kesalahan yang lalu" dan macam-macam lagi pandangan negatif sesetengah pihak terhadap mereka yang ingin berubah ini. situasi seperti ini sebenarnya tidak seharusnya berlaku. kerana jangan kita lupa, siapakah yang membuatkan seseorang itu ingin berubah? Allah swt bukan? hatta diri kita sendiri pun perlu berubah, cuma hidayah yang dikurniakan itu antara samapai atau tak je pada kita ni. kalau tak dapat hidayah tu, apa maknanya? kita harus lebih lagi mendekatkan diri kepada Allah swt untuk memperolehi hidayah dan keredhaan dari Nya.

Jangan pernah sesekali kita bersikap negatif terhadap mereka yang ingin berubah ini. sedangkan orang yang berubah itu boleh jadi lebih baik daripada individu yang hanya tahu berbicara dan merasakan dirinya sentiasa benar dan betul tanpa mengambil inisiatif untuk memperbeyulkan kesilapan diri sendiri. Mereka yang pernah melakukan silap besar yang mungkin kelihatan di mata anda itu adalah satu ujian dari Nya. ujian buat dia yang melaluinya dan ujian buat diri saudara/ saudarai yang melihatnya. Jangan pernah mengatakan diri kita ini benar-benar beriman selagi diri kita ini tidak di uji. ujian itu meningkatkan iman seseorang dan adakalanya ujian itu menjadikan diri kita lebih mengenali pencipta kita ini. Justeru itu, wajarkah bagi seseorang manusia menghina, merendahkan atau meperlekehkan individu-individu yang ingin berubah? perubahan itu perlu ada dalam setiap individu untuk menjadikan diri ini lebih baik. bukan untuk membanggakan kebaikan itu tapi untuk mendapatkan keredhaan dari Allah. marilah kita sama-sama berubah. 

Jika saudara, saudari di luar sana yang merasakan diri kalian terlalu bagus dan merasakan layak untuk menghukum seseorang manusia, fikirkanlah kembali, siapakah yang berhak untuk itu? Dan jika anda merasakan diri anda terbaik, bimbinglah mereka..

sayidina omar sebelum dapat hidayah seorang yg amat jahil bunuh anak perempuan, zina, arak, maksiat tetapi Allah bg hidayah maka dia jadi khalifah Agung ... jgn tengok orang dgn keburukan mereka sbb kita yg baik ni pun belum tentu akan kekal baik ... Allah boleh uji kita dgn mcm2 mungkin kita akan berubah jadi lebih teruk dari mererka sekarang ... tengoklah mereka dgn penuh rasa sayang, hormat, dan rasa suka itulah yg nabi pancarkan pada umatnya sehingga menjadikan islam tersebar sehingga ke hari ni ...