Ayat Cinta

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar:53)

Saturday, July 14, 2012

Buat apa cantik di luar je kalau di dalam jauh bezanya?

"Buat apa cantik di luar kalau di dalam jauh bezanya?"

"manusia ni, dilahirkan dalam keadaan yang tidak sempurna." itu sudah pasti.

tapi, tugas untuk membentuk diri kita, membina diri kita ni, adalah diri kita sendiri. bukan orang lain yang dapat ubah kita tau. berubah ke arah kebaikan tu, adalah perkara yang baik kerana ianya memberi kesan untuk kehidupan kita berpuluh tahun akan datang. 

ramai sekarang yang pentingkan luaran. baju nak cantik, make up tu perlu... tu bagi perempuanla kan? lelaki pulak, baju berjenama, rambut macam-macam style. supaya nampak hensem, kacak. ye kan? semua ni fitrah dan tak salah pun cuma jangan la sampai ke tahap tabarruj. ok? Islam pun sarankan kita supaya sentiasa nampak kemas, bersih.

tapi, yang berkaitan dengan tajuk kali ni, bagaimana dengan yang di dalam tu? jangan fikir bukan-bukan. di dalam ni, banyak aspek nya tau. nak suruh senaraikan ke? boleh la senaraikan sikit ek. Yang pertamanya, hati. hati perlu cantik. macam mana nak cantik? fikir sendiri lah. tu kan raja dalam diri kita. baik hati, baik lah rakyatnya yang lain dalam diri kita ni. keduanya tempat tinggal. bagi yang tinggal kat rumah, rumah lah. bagi yang tinggal kat hostel, asrama lah... hehe. tempat tidur kita pun mesti di jaga. tu kan, tempat kita berehat, beribadat. sape cakap tidur bukan ibadat? ibadat la tu. tapi, harus berpada-pada. 

em, back to the topic,, apa yang perlu kita jaga? KEKEMASAN. kalau rumah ada anak-anak kecik ke, biasalah bersepah-sepah tu kan. lepas tu, kemas la balik mainan diaorang kan. tapi dengan barangan kita macam mana? pakaian kita, apa yang kita guna. adakah kita bertanggungjawab dengan apa yang kita pakai dan apa yang kita guna? tanya diri masing-masing k..

baju lepas pakai tu, letak la di tempat yang betul. jangan biarkan begitu sahaja. tempat tidur tu,pastikan sentiasa kemas. almari kita pun kemas. kalau kemas kan, sedap mata memandang. baru la stabil dengan keadaan dan identity kita yang berpakaian kemas dan cantik. iyekan?

buat apa cantik kat luar jer? kalau di sebalik diri kita tu, ada sikap lain. tau apa sikap tu? MALAS.. hehe.. semua orang ada malas. tapi, biarlah berpada-pada. jangan harta kita pun, kita malas nak ambik tau. sekecik-kecik perkara pun kalau dah berkaitan diri kita, jadi tanggunjawab kita tau....




1 comment :

  1. aduh terasa dengan entry ini hehe..
    kekadang bila daa lambat pergi keja tu, tak sempat sempat nak kemas katil n bilik tidur hehehe..

    ReplyDelete