Ayat Cinta

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar:53)

Thursday, July 12, 2012

Nota Agama: Benarkah Islam adalah agama yang benar?

Bismillahirrahmanirrahim...
Semoga perkongsian ini menjadi satu manfaat untuk kita. Jika ada tambahan atau kesalahan, tambahlah dan perbetulkanlah. Sama-sama lah kita pelajari ilmu agama Allah swt. InsyaAllah..

Kebanyakan daripada para manusia ni, hatta diri kita sendiri pun mungkin kadang-kadang tertanya-tanya adakah agama yang kita ikut ini atau agama yang kita anuti ini adalah agama yang benar. sedangkan setiap manusia, walau apa pun agama mereka, mereka pasti akan mengatakan agama mereka juga adalah agama yang benar. 

Namun, agama Islam ini adalah satu agama yang berdiri di atas satu asas yang kukuh. manakala agama lain berdiri di atas ketiadaan asas.

Di sini saya ingin berkongsi satu perumpamaan. Perumpamaan ini hanyalah untuk memberikan kita semua nampak tentang apa yang mungkin kita tidak sedar.

Jika di dalam dunia ini, kita kumpul semua buku-buku agama mana-mana pun, kitab-kitab agama dan juga kumpul sekali Al-Quran. Kemudian semua yang dikumpul ini dibakar. Jadi pada saat ini kita tidak punyai apa-apa rujukan pun. Kemudian kita panggil semua orang-orang hebat dari setiap agama itu termasuklah orang-orang hebat agama Islam di seluruh dunia. 

Arahan di berikan kepada mereka ini adalah untuk menulis Bab 1 atau pun permulaan dalam setiap kita agama masing-masing. Jika di fikirkan, orang agama mana yang akan menjadi paling cepat,paling pantas dalam menulis atau mengeluarkan permulaan setiap kitab itu?

Orang-orang hebat agama Islam pasti akan menulis surah Al-fatihah dan dalam beberapa minit sahaja mereka akan pasti siap tulis surah tersebut. namun, orang-orang hebat agama lain masih lagi tertanya-tanya nak tulis bab permulaan ini, mengikut kitab mana kerana dalam setiap agama itu punyai kitab yang berbeza-beza. Oleh hal yang demikian, agama Islam berdiri di atas satu asas yang kukuh, sama seluruh dunia, kita baca kita yang sama di seluruh dunia, iaitu Al-Quran.. wallahua'llam




No comments :

Post a Comment