Ayat Cinta

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar:53)

Sunday, August 12, 2012

PERHATIAN!! PESERTA SEGMEN NAK KAD RAYA AIDILFITRI..

LINK SEGMEN  http://haziyatulnajihah.blogspot.com/2012/08/segmen-nak-kad-hari-raya-aidilfitri.html

SALAM RAMADHAN. SEGMEN INI AKAN BERAKHIR PADA HARI INI. KEPADA SEMUA, YANG MENYERTAI, KEBANYAKAN DARIPADA KALIAN TIDAK MENINGGALKAN ALAMAT UNTUK SAYA POSKAN KAD RAYA INI. DIBAWAH INI DINYATAKAN NAMA MEREKA YANG TELAH MEMBERI ALAMAT. JIKA TIADA, SILA HANTAR ALAMAT ANDA KE SINI 

SECEPAT MUNGKIN TAU.. KEPADA YANG DAH ADA NAMA KAT BAWAH NI, TAK PERLU HANTAR DAH EK. OKEYH?
  1. SAFWAN BIN ABD RAHMAN
  2. NUR SHAKIRA NAZLEEN BT MAT NAWI
  3. NURUL HAMIZAH BT ROSLEE
  4. ADAM ZAILANI
  5. AZNEY SHAMSUDDIN
  6. NURUL FAUZIATUL HAJAR BT MOHD TAHIR
  7. SITI KHADIJAH
  8. NURSYAKIRAH BT MOHD RASHID
  9. NUR FARAHANI BINTI MOHD GHAZALI
  10. WAN ATIKAH
  11. FARRA ATIQAH IZZATY
  12. NUR JANNAH BT AHMAD RUSDI
  13. FARANATASYA RAZALI

Sunday, August 5, 2012

Bersyukurlah kalau Kena campak dengan mak ayah ke asrama..

Salam Ramadhan

Macam mana puasa? okeyh? semoga okey-okey belaka la hendaknya ye.
Hari ni, nak kongsi sikit pasal pengalaman duduk di asrama ni.. hehe

Sekarang ni, dah nak masuk 10 tahun saya tinggal di asrama ni, berjauhan dengan keluarga, balik kampung jarang-jarang. Bukan tak nak balik, tapi, tak de cuti. semakin meningkat umur ni, semakin jauh dengan keluarga. tapi, apa-apa pun, di hati ni, keluarga tu tetap melekat di hati nih.

okeyh, kita mula bercerita k.
Mula-mula kena masuk asrama tu, memang lah susah sangat nak terima hakikat. waktu tu, umur baru 13. Hari pertama duk nangis-nangis. Malam tu, call mak cakap nak balik, tak nak duk asrama. sangat bosan duduk situ. makan tak best, ingat kat mak ayah lagi. waktu tu la rasa rindu sangat-sangat kat diaorang. Waktu sembahyang pun, duk nangis-nangis lagi. Mak ayah tak kasi keluar dari asrama. Paksa jugak duk situ. Jiwa ni, hanya Tuhan je la yang tahu. Hari berganti hari, minggu berganti minggu dan seterusnya, em Memang lah sedih lagi ingat dekat keluarga. Nak berhenti sekolah pun ada.

Naik tingkatan 4, pindah sekolah, masuk sekolah yang lebih baik. makin jauh dari rumah. Lepas SPM pun makin jauh, sampai la duk di U ni. apa yang saya nak cakap, perasaan sedih, rindu kat mak ayah tu, tetap tak boleh nak buang. kadang-kadang menangis pun ada. Anak manja ke? boleh la kot [tiap kali balik rumah mesti ambik peluang tidur atas riba mak & ayah]..hehe

Tapi, pengajarannya banyak tau duk di asrama. waktu kat sekolah mungkin tak nampak. tapi, bila duk di Universiti, pasti lebih matang dan boleh fikir kebaikannya. Orang yang membesar 24 jam depan mak ayah berbeza caranya dengan orang yang membesar berjauhan dengan keluarga ni..

Bagi saya la kan,,
kalau tak duduk asrama, sampai sekarang saya tak kan pernah basuh baju pakai tangan, tak kan pernah rasa rindu dekat keluarga sampai macam ni sekali, rasa rindu yang tak dapat di bayangkan. hehe. banyak perkara yang dipelajari. belajar untuk hidup susah, berdikari.. belajar untuk bergaul dengan orang lain. dan yang paling penting, merasa untuk di denda beramai-ramai. hehe. semua ni jadi kenangan. banyak yang boleh kita belajar bila berjauhan dengan keluarga. kalau tak duduk berjauhan dengan keluarga, saya takkan tau kesusahan orang lain, bagaimana kehidupan orang lain. Kini saya rasa bangga dengan diri sendiri, sebab dah banyak belajar tentang hidup ni. berjaya keluar daripada diri sendiri yang dulunya tak tau apa-apa. sekrang ni, belajar berebut-rebut membeli tiket untuk balik raya. dan yang paling seronoknya, kita dapat tau, dapat belajar hidup di tempat orang lain.. hehe.. banyak lagi sebenarnya cerita, nanti kalau cerita panjang-panjang, korang bosan plak. lain kali, kita sambung k....hehe

jadi, bersyukurlah kalau mak ayah campakkan kita ke asrama. mereka inginkan yang terbaik untuk kita

 

Friday, August 3, 2012

Bila bawak anak-anak pergi terawih..

selamat pagi!

semenjak balik bercuti kat rumah ni, jarang-jarang je update.. syok sangat duk rumah, banyak aktiviti. jadi kemalasan menjelma dalam jiwa dan raga untuk update ni.hehe

em,macam mana puasa? okey ke tak? baju raya dah cukup? heee. em, kalau ikot kan nafsu, 10 pasang pun belum cukup lagi kan? jadi berpada-pada la dalam membeli..

Terawih pergi tak ni? hari ni, nak cerita sikit pasal bawak anak-anak pergi terawih ni. kanak-kanak sekarang ni nakal. beberapa malam ni, saya bawak la adik pergi terawih sekali. adik ni, kecik lagi. umurnya ada laa dalam 6 tahun. macam-macam kerenah dibuatnya. nak tau apa? jom kita cerite.

pada awal nak solat isyak tu, dia bangun solat sekali. bila imam baca Al-fatihah, sama kuat suara budak ni dengan imam. haha.. dalam hati ni, rasa geram jer, nak bagitau suruh dia senyap. lepas tu, waktu tengah solat, dia tanya pada saya tentang pergerakan atau perbuatan dalam solat tu macam mana.

"along, macam ni ke buatnya?" [dia bertanya sambil buat-buat perbuatan sepatutnya waktu tu]

kemudian, lepas solat tu, saya suruh dia senyap sikit. nanti nak solat terawih. habis beberapa rakaat tu, dia tanya berapa kali lagi nak kena sembahyang. saya jawabla 4 kali. dia jawab.. "em,, lamanya.. nak pergi main dulu la.."  saya pesan kat dia, jangan main kat luar. dia pun pergi la dengan kawan-kawan dia.

sebentar kemudian,,

kelihatan ada sesuatu yang bergerak di sebalik tabir di surau tu. kemudian, jelas kelihatan wajahnya dan rakannya sedang mengintai di bahagian muslimah... secara tiba-tiba ada makmum yang tergelak kerana melihat mimik mukanya yang amat melucukan. ishh,, rasa geram sudah menjelma dalam jiwa.. hehe.. apabila imam bagi salam, mereka [dia dan rakan-rakan]  segera beredar, kemudia kedengaran kuat suara mereka turut memberi salam.. aishhh... susah betul bawak kanak-kanak sekali ni. rasa tak tenang jiwa nak semayang. di biarkan takut mengganggu orang lain.

 lain kali, dah tak boleh bawak ini budak pergi solat sekali...anak atau adik-adik korang cam mana? hehe