Ayat Cinta

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar:53)

Wednesday, December 19, 2012

PESANAN BUAT MEREKA YANG BERCINTA

Sahabat yang ku kasihi
ku ukirkan sedikit pesanan buat kamu
dan pastinya pesanan ini juga buat diriku

Kepada mu sahabat
Pesanan ini tidak bermakna aku mengajak kamu ke alam cinta
namun semua ini fitrah
kadang kala ia hadir tanpa kita sedari
sudah pasti kita tidak mampu untuk membunuh fitrah ini

Disaat kamu mencintai seseorang
cintailah dia dengan se ikhlas hatimu
biarpun ikhlas itu sukar untuk kita menilainya                                        
Namun fahami lah diri dan hati mu
Adakah cinta itu ikhlas buatnya?

Jangan pernah kamu mencintai kerana rupa paras ciptaan Tuhan
Jangan pernah kamu mencintai kerana harta dunia
Kerana semua itu hanya mainan sementara buat kamu
Harta dan rupa tidak akan kekal
Semua itu mampu untuk berubah seiring dengan waktu

Jika kamu ingin bercinta,
Bercintalah dengan niat untuk berkahwin
Bercintalah untuk masa depan yang cerah
Bercintalah seperti seorang manusia biasa
Yang punyai kehidupan lainnya
Tidak hanya sentiasa bersama apa yang kamu cintai

Hargailah masa-masa yang ada
Jangan terlalu di gunakan setiap masa yang ada itu bersama insan yang kamu cintai
Tanggungjawab mu masih banyak terhadap perkara lainnya
Tetapi banyakkan doa
Ikhlaskan hatimu dalam berdoa
Agar cinta mu itu terus kekal untuk selamanya

Jangan terus mendesak insan yang kamu cintai dengan sesuatu yang tidak di sukainya
sebaliknya perbanyakkan tahajud mu
perbanyakkan doa mu
dekatkan dirimu padaNya
kerana Dia pemilik hati setiap manusia
yang mampu menggerakkan dan memegang hati hambaNya
Tapi ingatlah, tahajudmu itu adalah kerana Nya
bukan kerana dia yang kamu cinta
dan bukan pula kerana apa yang kamu ingikan

Berharaplah pada Nya
Agar kamu tidak kecewa
Jika kamu berharap pada manusia
dugaan yang melanda pasti membuatkan mu patah hati
seperti yang ku katakan, berharaplah padanya
kerana air matamu di dalam doa-doa seharian pasti bermakna buatNya

Walau terlalu banyak dosa kita padaNya
Jangan pernah lupa padaNya
DIA lah Maha Pengampun

Sehingga di sini pesananku
Ku menutup bicara
Semoga ada manfaat
yang mampu kamu singkapkan
dari setiap tulisan ini.

Sunday, December 9, 2012

MANA LAGI SENANG? JADI PEREMPUAN KE LELAKI?

Pendapat korang la kan,, mana lagi senang? jadi lelaki ke perempuan?

Kalau menurut pendapat aku, macam mana ek? mungkin perempuan complicated sikit, lelaki slumber jer. apa-apa pun okey jer.. hehe...

Tapi, bila di fikirkan la ye,, aku rasa lelaki ke, perempuan ke, sama jer. Cuma, ada part part yang jadi susah tu...

Kalau jadi lelaki,,

senang nak solat, tak perlu pakai telekung..
hal menutup aurat pun, lelaki ni simple jer..
pakaian tu tak perlu nak hias sana sini.
tak perlu nak rasa sakitnya beranak pun..hihi

tapi, mana yang susahnya?

Satu je jawapan aku.. hal hal tanggungjawab. Tanggungjawab terhadap mak ayah, mak dan ayah mertua, saudara-saudara perempuan, bini, anak-anak, adik-adik.. kata orang, jaga diri sendiri ni lagi senang dari jaga diri orang lain. Kepala manusia ni, nampak je ada rambut yang sama hitamnya, tapi keras nya kepala tu lain-lain ye.... Nanti, dia orang yang bernama lelaki nih, nak kena jawab semua ni depan Tuhan. Tu hal tanggungjawab dari segi agama. Ni lelaki yang bila berkeluarga, kebanyakannya kalau waktu nak buat pinjaman beli kereta ke, rumah ke, semua atas kepala dia.. haaa,, korang yang bernama lelaki ni, belajar ler rajin-rajin. kerja bagus-bagus. ilmu agama jangan lupa.. Banyak yang perlu di persiapkan. Jangan sibuk duk komen perempuan yer.hehe

Kalau jadi perempuan pulak,,

  • nak solat kena pakai telekung.. kadang-kadang bila pergi mana-mana ada yang cakap berat & susah nak bawak telekung.. hehe
  • Menutup aurat pulak, kesemua anggota badan kecuali muka dan tapak tangan. ada yang cakap rimas...
  • Pakaian tu perlu lah ada hias sikit, bukan tabarruj yer.. kecuali untuk suami. Cuma di sini yang aku maksudkan macam pakaian tu, perlu lah terlalu di jaga biar nampak kemas dan sopan...
  • Perlu rasa sakitnya beranak lagi kan.. hehe.. tapi jangan lupa, setiap kali beranak tu terhapus lah dosa-dosa silam kita sebagai perempuan ni yer. insyaAllah.
  • Nak kena taat pada suami lagi..kan? susah ek? hehe.. tak tau laaa susah ke tak. hehe. tapi, kalau kita mampu taat pada mak ayah kita, why not kita belajar jugak taat pada suami. kan? (tak perlu nak cakap lebih. sendiri mau jaga k..)

susah ye,, jadi perempuan?
Yang senangnya mana?

  • Senang nak masuk syurga.. dalam Quran dan Hadis pun ada cakap hal ni. Tapi ramai perempuan di neraka berbanding lelaki. Em, jaga lah diri elok-elok k.. Doa banyak-banyak. Manusia mana tak pernah buat silap kan?hihi Just try to be better k.
  • Perempuan ni, perlu jaga diri sendiri jer. Maksud aku tak de tanggungjawab terhadap orang lain sebagaimana tanggungjawab seorang lelaki. kan? tapi, kadang-kadang kita kena latih diri jadi lebih bertanggungjawab terhadap apa pun k terutamanya diri sendiri.
  • Apa lagi yang senang? Mas Kawin tak yah bayar pun. hehe. 
Setakat ni,, tu je laa yang mampu aku senaraikan. Lelaki dan Perempuan ni,, sama jer.. Bukankah Allah swt itu Maha Adil? hehe..

Mesej penting...
Tak perlu lah Perempuan nak jadi lelaki dan lelaki pun nak jadi perempuan. Nanti, Nabi tak mengaku Umat pulak.. Berdosa tau...

Saturday, December 1, 2012

NIKAH KAWIN BUKAN PERKARA MUDAH

Sekarang ni aku tengok ramai remaja-remaja, belia semua ni bercita-cita untuk kahwin dengan jejaka idaman. Memang tidak di nafikan lah,, aku pun ada keingingan yang sama.. uhuk uhuk... dengan sape? Aku sendiri tak tau..

Tapi, satu perkara aku nak ingatkan, nak kongsikan dengan korang semua. Nikah atau Kahwin ni bukan perkara mudah. There's a lot of things you should know. Nikah ni,, satu tanggugjawab yang besar untuk kita pikul. Bukan untuk suka-suka, dan bukan untuk seronok-seronok ni. Kalau boleh, kita kahwin ni, biar la kekal sampai ke syurga. Ye dak?

Kalau rasa nak kahwin ni, fikir dulu, diri kita ni, dah siap sedia ke belum. Nak suruh aku buat check list ke? hehe. tak perlu lah. Aku sendiri tak sempurna pun. Tapi, kalau nak nikah ni, fikir-fikirlah dulu. Korang duk diam-diam, pandang diri korang sendiri, dah cukup ke, segala apa yang patut. Yang perempuan ni, kalau kain baju pun, mak lagi yang tolong basuh dan jemurkan, fikir-fikir la ek. Pinggang mangkuk lepas makan tu, kalau tak tau nak basuh, biar busuk sebulan, baru nak basuh agak-agaklah kan. Nantikan lepas nikah, mangkuk tu naik atas kepala korang. hehe.

Terlalu banyak nak di siapkan. Tapi, bila kita nak prepair? Aku rasa dari sekarang lah. Slowly, ajar diri kita semua untuk ringankan tulang, ringankan tangan untuk buat apa yang maka atau ayah kita buat. Walaupun kita tengok apa yang mak ayah kita buat tu mudah,, bila kita tak belajar dan tak pernah mencuba untuk buat perkara tu, percayalah, yang semua tu terlalu susah untuk kita lakukan Everything needs a practice.

Tanggugjawab tu penting. Kalau dah rasa tanggungjawab kita pada agama, pada mak ayah kita dah okey, kiranya, boleh lah kita memiliki orang seterusnya. Kerana isteri di bawah tanggungjawab suami. dan jagaan suami tu di bawah tanggungjawab isteri. Em,, jangan duk pikir gatai nak kahwin jer. Tapi ilmu kehidupan satu pun tak dak. kalau luar tu cantik, hensem, dalam pun mesti kemas k..

Jangan luar nampak cantik, tapi mandi sebulan sekali... bau pun dah kalah kambing. hehe.. sekadar gurauan.. Just to share~