Ayat Cinta

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar:53)

Friday, June 27, 2014

Hari Ini Mungkin Ku Jatuh

Hari ini mungkin hari yang menjatuhkan saya. Ramai mereka di sini sana, menunding jari ke arah saya. Menyalahkan diri. Ada waktunya, saya merasakan sudah berputus asa. Sudah muak dengan kerenah insan di sekeliling.

Tapi, bila di renungkan kembali, inilah kehidupan. Kehidupan tanpa cabaran bukan kehidupan sebenar namanya. Di setiap cabaran dan masalah, saya harus bangkit walaupun agak sukar. Mungkin kesilapan itu, juga ada di pihak saya. Mungkin juga ada kesilapan di pihak mereka. Tetapi, untuk apa saya berfikir panjang dan berdebat dengan insan-insan yang sudah memandang diri saya ini pesalah terbesar asia tenggara? huhuh

Jadi sebaiknya, saya memohon maaf saja pada mereka. Kita ini di ciptakan bukan sebagai malaikat. Tetapi sebagai manusia yang mana diri kita ini tidak akan pernah terpisah dengan kesilapan. Iye kan?

Kesilapan itu lah yang menjadi pembelajaran untuk kita. Oleh itu, saya memilih hari kejatuhan semangat saya ini bukanlah hari yang akan membuatkan saya tidak akan pernah bangkit. Tapi, hari kejatuhan ini, hari di mana ada individu yang membicarakan sesuatu yang menyalahkan diri saya ini, sebagai titik tolak untuk saya bangkit.

Ambil saje apa kata mereka. Sama ada mereka menggunakan bahasa yang baik atau buruk, saya akan terima. Kata-kata itu, saya jadikan inspirasi ataupun panduan untuk saya bangkit membina sebuah kehidupan yang lebih baik.

Biarlah apa kata orang lain terhadap kita. Yang penting, tidak perlu kita membalas dengan kekerasan. Andai itu berlaku, bermakna, sama sahaja kita dan mereka. 

Kehidupan ini ada tujuannya. Kehidupan ini untuk beribadat. Apa pun kata orang pada kita, tetaplah kita berusaha mencari redha Allah. Mengadu pada DIA. Kerana hanya Allah yang tahu niat kita dan apa yang terbuku di hati kita.

Dan diri kita ini, tidaklah sentiasa betul. Maka jangan pernah berhenti untuk meperbaiki diri. Jangan pernah berhenti hingga ke hujung nyawa.

p/s : Jangan kita menjadi orang yang menjatuhkan insan lain. Yang menunding jari pada mereka atas sesebuah kesilapan. Tetapi, perhatikan diri kita. Salahkan diri kita lebih dari kita menyalahkan orang lain. Ingat! Orang yang merasakan diri mereka betul 100% bukanlah mereka sememangnya betul 100%.


Wednesday, June 25, 2014

Busana Muslimah Menarik Dan Murah!



Pernah tidak rasa excited melihat koleksi terkini busana Mulsimah yang sangat gorgeous semuanya? Saya adalah antara daripada banyak peminat fesyen yang rasa begitu teruja melihat perkembangan yang cukup positif dalam dunia fesyen tempatan. Kelihatannya industri fesyen Malaysia sudah tidak lagi ‘gloomy’ atau ‘suram’ seperti dahulu. Kini kita dapat lihat banyak kemunculan koleksi terbaru pakaian Muslimah yang cantik-cantik belaka.

Apa yang paling ketara sekali ialah rekaan baju Muslimah terbaru lebih moden. Sentuhan kreatif yang diberikan oleh para pereka fesyen muda tempatan telah memperlihatkan dimensi baru bagi dunia fesyen tempatan. Rekaan mereka ini jauh lebih segar dan sesuai untuk dibawa ke peringkat yang lebih tinggi. Sebagai bukti lihat sahaja fenomena fesyen Muslimah yang telah melanda sehingga ke peringkat global!



Busana Muslimah kini turut memperlihatkan gabungan sentuhan moden dan elemen tradisional. Pakaian tradisional atau traditional wear masih lagi memonopoli pasaran fesyen Muslimah. Namun seperti yang telah dikatakan tadi kemunculan dress Muslimah yang lebih moden telah menarik minat para pembeli. Dengan itu muncullah segala macam koleksi terbaru seperti baju kurung moden, jubah moden, jubah dress, baju kurung peplum moden dan kaftan untuk para wanita di luar sana.



Koleksi terkini BUSANA MUSLIMAH bukan sahaja boleh didapati di butik-butik pakaian terkemuka atau kedai pakaian biasa sahaja. Malah, ianya boleh didapati secara online juga. Terdapat banyak website online shopping Malaysia di luar sana yang menawarkan pelbagai koleksi baju Muslimah yang terbaik untuk wanita. Zalora Malaysia sebagai contohnya adalah destinasi online fesyen terkemuka yang boleh anda lawati. Mereka mempunyai pelbagai koleksi baju Muslimah yang menarik dalam seleksi baju raya 2014 tahun ini. Jom bergaya di pagi Syawal dengan busana Muslimah moden daripada Zalora!

Saturday, June 21, 2014

Susah Mencari Sahabat Yang Ikhlas

Angin pantai menghembus pipi. Membuatkan selendang melitupi itu, terkesan dek angin menghembus. Pandangan lautan itu menjamah anak mata. Indah sungguh ciptaan Ilahi. Tiada lain mampu menandingi-NYA.  Hebat. Kagum. Fikiran ini  terus merenung waktu lalu.

Cukup sukar untuk kita menemukan seorang sahabat yang benar-benar ikhlas bersama kita. Namun, pada siapa harus di persalahkan? Di saat kita benar-benar ikhlas bersahabat dengan seseorang, tiba-tiba, kita mengetahui niat sebenar mereka itu bersahabat dengan kita. Rupanya, bukan lah se ikhlasnya melainkan ada niat dan sebab yang tersembunyi. Di saat itu, hati akan terkilan. Air mata akan mencucuri membasah pipi.

Merenung sejenak. Inilah kehidupan.  Setiap manusia akan di uji. Allah baru sahaja menjentik sedikit sahaja hati ini. Tetapi, air mata sudah mampu membasahi ruangan yang ada. Jiwa lembik. Semangat tidak kental.

Di tambah pula, kata-kata sahabat yang mengguris hati. Maka di mana harus di cari kekuatan itu? Tidak lain tidak bukan. Hanya pada ALLAH swt. 

Setiap kata-kata sahabat itu, berlaku dengan izinNYA. Maka ambil lah yang positifnya. Untuk di jadikan panduan membaiki diri. Jangka hayat kehidupan ini sudah hampir ke penghujungnya. Sudah tiada masa berlengah dengan halangan yang ada di laluan. Harus cepat-cepat saya membuang semua halangan ini. Tidak perlu saya terduduk di sini. Tanpa bangkit.

Sekarang ini, untuk mencari seorang sahabat yang tinggi ilmunya, yang mampu berkongsi semuanya dengan kita itu telah berkurang. Apatah lagi yang dapat menerima kekurangan kita yang tidak terkira banyaknya. Hanya yang ada ketika senang. Tetapi, saat kita terkapai-kapai mencari jawapan pada persoalan, mereka malah meninggalkan kita. 

Inilah ujian. Ujian pada keikhlasan yang kita cipta di saat penyambungan silaturrahim itu.

p/s: Jangan berharap untuk orang menjadi sahabat yang hebat untuk kita. Sebaliknya, jadilah sahabat yang hebat untuk orang lain. Yang menerima segala baik buruk mereka. Yang membimbing dan di bimbing. Kerana untuk membawa persahabatan itu hingga ke syurga, takkan pernah mudah. kerana terdapat pelbagai halangan di perjalanan itu. 


Friday, June 20, 2014

Khilaf Dan Manusia Tidak Dapat Di Pisahkan

Khilaf dan manusia itu tidak dapat di pisahkan. Semua insan yang hidup di dunia ini akan melakukan. kesilapan. Tidak akan ada yang terkecuali. Yang berbezanya, bagaimana untuk kita perbaiki kesilapan itu.

Itulah yang harus kita fikir. Kadang-kadang saya banyak termenung akan hal ini dan bagaimana untuk perbetulkan diri. Tak kurang juga kesedihan yang melanda hati di saat kita buat kesilapan-kesilapan tertentu. Apa lagi, jika orang itu mengutuk kita. Mencaci kita. Dan tak kurang juga yang membuang kita. Kadang-kadang semua ini berlaku hanya kerana perselisihan fahaman.

Saat berlakunya hal sebegini, kita pasti akan tertunduk kecewa. Ada sebahagian pula yang kekal dengan ketegasannya mempertahankan diri mereka. 

Di saat berlakunya hal sebegini, saya memilih untuk merenung sejenak. Mencari kekuatan untuk terus perbaiki diri. Mengharap diri untuk tidak terjatuh tanpa bangkit.

Ya. Khilaf dan manusia itu mana mungkin akan terpisah. Kerana fitrah kejadian manusia adalah melakukan perkara yang betul dan salah.

Ada juga manusia yang tidak menyedari kesilapan mereka. Merasakan diri mereka itu kekal betul. Oleh itu, kita harus terus muhasabah diri. 

Dan andai berlaku sesuatu kesilapan, maka janganlah salahkan diri orang lain. Sebaiknya, salahkan lah diri kita. Mohon sahaja maaf pada mereka. Jadilah orang yang mintak maaf dan memaafkan.

Kemudian, berbalik lah pada Allah swt. Mengadu pada-Nya. Bertaubat. Mohon keampunan dari-Nya.

Jangan sesekali kecewa sehingga kita tidak bangkit. Ada juga yang kecewa kerana diri mereka, ada orang yang tidak suka. Saya juga pernah merasakan seperti itu. Tetapi, bila di fikirkan, tidak akan ada manusia di mana semua orang suka pada mereka. Manusia itu lemah. Nabi Muhammad saw, insan yang mulia di sisi Allah Azza wajalla sekalipun, akan ada mereka yang tidak suka. Apa lagi, orang se lemah kita.

Andai orang lain, mencaci kita, membuang kita, mengutuk kita, maka jangan lah kita membalas mereka dengan perbuatan yang sama. Jika kita melakukan semua itu, maka tiada bezanya antara kita dengan nya. Pernah seorang murabbi saya berpesan ber ulang kali kepada saya. "Tidak semua orang akan suka pada kita. Dan tidak semua orang akan punya perasaan tidak suka pada kita".

Jangan kita sedih keterlaluan anda ada khilaf kita. Sebaiknya, perbaikilah diri. Bertaubat pada Allah swt. Iye kan?

p/s : Hidup ini penuh ujian dan dugaan. Maka, bergantung haraplah pada Allah. Sesungguhnya, DIA akan memberi yang terbaik untuk kita. Allah itu selalu ada.. Semoga entri ini dapat buat diri kita kekal senyum..


Monday, June 16, 2014

Peduli Apa Kata Orang

Mulut orang ni, tak boleh kita nak tutup sesuka hati. Samalah macam mulut kita jugak. Tiada siapa yang boleh tutup. 

Dalam kehidupan kita ini, kadang-kadang kita jatuh, rebah. Kemudian kita bangkit. Kadang-kadang kita buat silap. Bila kita berusaha untuk berhijrah, untuk mencari Allah swt dengan sebenar-sebenarnya, waktu itu, mulalah mulut-mulut mereka itu untuk bersuara,

Ada masanya kita buat silap sikit saje. Tapi, mereka ini berbicara seperti kita buat silap yang sebesar-besarnya. Itulah manusia. 

Setiap malam, sebelum tidur, check laa diri kita dulu. Di khuatiri ada sikap sebegitu dalam diri kita.
Jika ada, ubahlah cara kita. Bangkit dari kesilapan, Mulakanlah sesuatu yang baru. 

Kemudian, pada mereka yang di hina, yang di maki hamun, yang di caci, yang di kritik.. Janganlah kalian bersedih. Kerana itulah ujian. Dan persiapkanlah diri untuk hadapi ujian itu. Hadapilah dengan tenang. Kita harus bersyukur andai mereka menghina, mencaci kita seperti itu. Kerana dari kata-kata mereka itu kita dapat memperbaiki diri kita. Andai mereka berkata kita busuk hati, suka buruk sangka dan sebagainya, janganlah kita rebah dan merasa diri tidak berguna. Jadikan, saat itu adalah titik untuk kita perbanyakkan istifagh.

Andai mereka keluarkan kata-kata kesat pada kita, janganlah kita balas menggunakan perkataan seperti itu juga. Jika itu yang kita lakukan, maka, apa bezanya kita dengan dia itu? 

Jalan hidup kita ini, ada dua. Jika kita mengikut aliran syaitan maka binasalah kita. Jika kita mengikut aliran Nabi kita, maka, berjayalah pada akhirnya.

Namun, perasaan marah kita pasti wujud di saat kita di hina, di caci dan di kritik. Maka cubalah sedaya mungkin untuk mengawal rasa marah itu. Kerana orang kuat itu, orang yang mampu mengawal rasa marahnya.

Kadang-kadang mereka yang berkata-kata, memburukkan kita, mereka ini seolah-olah telah lama mengenal kita. Lebih dari saudara mara dan sahabat rapat kita. Kadang-kadang mereka juga hanya mengenali kita melalui cerita-cerita orang lainnya. Tanpa mereka ketahui cerita yang sebenar, mereka telah mampu menilai kita. Itulah.. Dunia ini penuh tipu daya. Penuh dengan mehnah dan tribulasi.

Maka, jagalah hubungan kita dengan Allah. Apabila hubungan kita dengan Allah semakin merapat, InsyaALLAH semuanya akan di permudahkan. Apabila hubungan kita dengan Allah baik, maka hubungan kita dengan manusia juga akan menjadi baik. TETAPI, bukanlah bermakna tidak akan ada orang yang tak suka kita. Sebab dalam dunia ni, memang akan ada orang yang suka dan tak suka kat kita. Kita bukan manusia yang sempurna. Tetapi, kita perlukan perubahan ke arah kebaikan. Pedulikan apa orang kata, yang penting, bagaimana diri kita ini?

p/s : saya menulis bukan kerana saya manusia yang mulia. bukan pula kerana saya menunjuk baik. tetapi saya menulis sekadar berkongsi setiap pengalaman dalam kehidupan dan sedikit kata semangat untuk saya dan kalian bangkit. andai saya seorang saje yang berubah, maka kuranglah keseronokkan itu..