Ayat Cinta

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar:53)

Friday, September 19, 2014

Bila Diri Terasa Soleh Dan Solehah

Bila diri terasa soleh dan solehah. Pernah ke korang rasa diri korang baik? Pernah ke rasa soleh dan solehah?  Pernah ke rasa korang tak layak berkawan dengan orang luar sana oleh kerana korang salah sorang budak usrah?

Pernahkah? 

Kalau pernah, itu penyakit yang merbahaya yang sedang menular dalam diri korang. Penyakit tu lama-lama boleh jadi barah yang dalam diam akan memakan dan memusnahkan sel-sel sihat yang ada dalam diri korang. Kenapa?

Bila semua tu korang rasakan ada dalam diri, sedikit demi sedikit korang mula lah nak riak, nak pandang serong pada budak-budak yang tak ikut usrah. Waktu tu jugak mula lah nak berlagak pandai. Berhujah tentang agama yang korang perasan koranglah yang paling tahu.  Apa koranh ingat, orang lain tak sekolah ke? Korang pernah ke tahu orang tu lebih hebat ilmu nya, taubatnya, amalnya dan akhlaknya. Pernah ke korang tengok waktu dia menuntut ilmu? 

Korang kena ingat, kadang kadang orang hebat ni, diaorang tak tunjuk pun hebatnya diri. Diaorang akan lebih baanyak mendengar dan bertanya. 

Korang yang rasa diri lebih baik, soleh dan solehah ni, sedang berada dalam keadaan yang melemahkan. Semua tu harus diperbaiki. Siapa nak baiki? Kau ler! 

Pandang lah ke langit. Lihatlah indahnya langit ciptaan Ilahi. Tanya pada diri, apakah aku pernah merasakan semua ini?

Ingatlah. Penilaian Allah swt jualah yang akan menentukan ke syurga atau neraka kah kita. Ingat! Wohaaa!!!

4 comments :

  1. Salam perkenalan dear..

    Done follow..sudi-sudi lah singgah blog Hani ;-)

    www.hazamiesouq.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. salam perkenalan..terima kasih peringatan semoga bermanfaat

    ReplyDelete
  3. we're not perfect. just keep moving forward :) btw, salam perkenalan sis.
    http://heartdeen.blogspot.com

    ReplyDelete