Ayat Cinta

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar:53)

Sunday, September 7, 2014

Cabaran 30 Hari : Hari-7 | Sejauh Mana Pendidikan Itu Penting Bagi Anda

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ni, untuk next task.. Sejauh mana pendidikan  itu penting bagi anda?

Okeyh. Untuk menjawab dan menghuraikan persoalan ini, perlukan sedikit teliti dan masa.
Em.. Ini hanyalah pendapat peribadi saya sendiri.

Jika di tengok kepada pendidikan hari ini, memang amat meluas dan memberi impak yang besar kepada individu, masyarakat dan negara.

Jadi, bagi saya, pendidikan ini memang terlalu penting. Sejauh mana kepentingan? Ye. Jauh sejauh-jauhnya. Pasal apa?  

Bagi saya, sebenarnya pendidikan ni, bukan saje letaknya di sekolah dan pusat-pusat pengajian. Namun, pendidikan ni letaknya di setiap sudut kehidupan. Sejak kita lahir pun memang kita diberikan pendidikan. Bila masuk ke sekolah-sekolah dan pusat pengajian, itu hanyalah sebahagian dari pendidikan. Kita akan belajar ilmu pendidikan dari teori-teori berdasarkan buku-buku yang ada di depan kita yang mana silibusnya telah di siap sediakan khas oleh pihak kerajaan. Itu hanyalah sebahagian dari pendidikan yang akan kita jadikan ibrah dan panduan.

Namun, di mana letaknya pendidikan akhlak, menguruskan masa, menguruskan diri, pendidikan agama (tarbiyah) dan sebagainya? Pendidikan ini juga penting! teramatlah penting. Agar suatu hari apabila kita sudah menamatkan pengajian di pusat-pusat pengajian atau di sekolah-sekolah, kita bukan sahaja ada ilmu yang kita belajar di sekolah. Tapi, kita akan mampu membentuk diri kita dengan peribadi yang elok. 

Tapi, jika di lihat hari ini, ramai yang mengabaikan pendidikan yang lain selain pendidikan di sekolah dan pusat pengajian. Kerana apa? Itu saya tak tau. heheh. Tapi, bagi saya, tidak seharusnya kita fokus hanya pada ilmu teori itu ataupun ilmu kemahiran. Kerana, pendidikan ini luas dan penting. Harus kita seimbangkan. 

Pendidikan ni, jangan pernah berhenti untuk kita dapatkan. Kita perlu cari ilmu untuk didik hati, jiwa dan minda. Pendidikan inilah yang akan kita gunakan untuk tadbir jiwa, minda, akal, nafsu, iman dan anggota badan semuanya yang telah dikurniakan Allah Azzawajalla.

Tidak mengapa andai pendidikan kita di pusat pengajian itu tidak tinggi. Apa yang penting kita tidak pernah berhenti mencari ilmu dalam apa jua bidang agar kita dapat didik diri dan orang lain jugak dengan sebaik mungkin. Ilmu Allah itu luas. Pendidikan itu juga luas. Jangan kau sempitkan! Wohaaa!

1 comment :