Ayat Cinta

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar:53)

Monday, August 17, 2015

Maaf Dengan Sebenar Kemaafan.


 
Kadangkala, bila orang buat silap pada kita, kita sukar nak lupakan walaupun bibir meniti kata bahawa kemaafan telah diberi. Namun, apabila bertemu dengan orang itu, masih lagi kita rasakan ada perbuatan mereka yang mengguris hati kita. Perbuatan itu seolah-olah jelas bermain difikiran.

Apakah ini yang dinamakan kemaafan?

Apabila kita memohon keampunan dari Allah swt, kita pasti ingin Allah maafkan kita. Supaya Allah tak hukum kita kerana dosa yang kita buat. Kita menangis. Takut Allah tak ampunkan dosa kita tu. Takut akan azab Allah swt.

Dengan manusia, kadang-kadang aku sendiri tak tau. Sama ada aku telah maafkan mereka ataupun tak. Benarlah bibir menyatakan aku telah maafkan mereka. Namun fikiran masih lagi ingat akan perbuatan itu.

Sewaktu kita kecil, apabila kita bergaduh dengan adik-adik.Hatta hingga bertumbuk sekalipun. Tak lame kemudian, kita akan berbaik dengan adik kita tu. Menjadi akrab kembali. Se akan-akan tiada apa yang berlaku.

Aku rasakan inilah kemaafan yang sebenarnya. Tidak di nilai dengan kata. Namun, jernihnya hati, kembalikan ukhwah yang terjalin.

-Keep in Smile-

No comments :

Post a Comment