Ayat Cinta

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar:53)

Monday, August 10, 2015

Mulakan Hari Baru

Setiap hari baru yang kita lalui, itu adalah peluang. Peluang yang dikurniakan Ilahi untuk hambaNya. Namun tidak ramai yang sedar akan peluang yang menjadi satu anugerah terbesar buat diri. Termasuklah aku.

Yang kadang-kadang lupa dan alpa pada peluang nan satu ini. Kekadang bibir meniti kata. Ingin menjadi lebih baik. Namun akhlak tetap macam celaka.

Ada pula hari-hari kita jadikan seseorang yang cantik akhlaknya sebagai idola. Ingin menjadi seperti mereka. Namun, tidak kekal lama. Hilang semangat itu, maka, berbalik kepada asal. Sudah kembali pada akhlak yang lame.

Itulah. Kekadang terpaksa hipokrit pada hati dan kehendak diri demi menjadi individu murni. Ketenangan tiada langsung di hati. 

Maka. Yang terbaik. Jadilah diri sendiri. Baiki setiap sudut negatif. Agar murni nya akhlak adalah dari hati si punya badan. Agar di depan Ilahi. Adanya cahaya yang di namakan cahaya iman.

Semoga berjaya mengecapi individu ber akhlak mulia bukan celaka.

1 comment :

  1. Setiap hati adalah ruang dan peluang untuk kita hamba perbaiki diri..

    ReplyDelete