Ayat Cinta

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar:53)

Saturday, August 15, 2015

Silap.



Manusia mana yang tidak pernah buat silap. Setiap manusia pasti ada silapnya. Antara yang di sedari atau pun tak, semuanya bergantung pada diri sendiri.

Aku pun manusia biasa. Pasti ada silap. Kadang-kadang berusaha untuk betulkan. Tapi, masih lagi silap. Puas rasanya merenung di mana lagi silapnya.

Sebagai manusia, putus asa dan berhenti untuk berubah itu bukan penyelesaiannya. Langkah harus mara ke depan. Ubah setiap yang kurang. Andai jatuh lagi, maka ubah lagi.

But.. Dalam dunia ni, tak semua orang dapat terima silap kita yang berkali-kali kita lakukan. Ada juga yang silap kita sekali saje, tapi mereka tetap tidak terima kita. Seolah olah kita tidak pernah melakukan sebesar zarah kebaikan pun.

Putus asa untuk melakukan kebaikan hanya kerana persepsi manusia, kadang-kadang merugikan. Apa pun silap yang pernah aku buat. Aku harus ubah. Di samping mencari keredhaan Allah, menyenangkan ummat manusia pasti juga satu misi yang harus di semat.


Dan dengan itu,, aku terus melangkah dengan perubahan ini. Mengharapkan tercapai sebuah kejayaan.

No comments :

Post a Comment