Ayat Cinta

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar:53)

Tuesday, September 29, 2015

Aku Insan Biasa

Aku hanya insan biasa. Penuh silap dan banyak yang perlu dibaiki. Kekadang terasa lemah dengan tomahan manusia. Ada saje yang tidak berkenan dihati. Ada yang tidak mampu aku puaskan hati mereka.

Walaupun aku sudah cuba memenuhi kehendak individu, namun pasti ada salah di mata mereka. Sukar. Perit.

Namun aku hanya mampu diam. Terima sajelah hakikat hidup.

Di satu sudut, aku harus muhasabah. Mungkin hubungan ku dengan Allah swt ada yang kurang baik, jadi kerana itu segelintir umat, tidak senang dengan ku.

"Kadang-kadang sesetengah orang hanya tahu ‘complain’ @ komen apa yang kita buat tanpa melihat hasilnya terlebih dahulu. Faktornya mungkin kerana kita pernah buat salah satu ketika dulu.
Bila berada dalam situasi ini, maka diam saje lah. Andai ada rasa marah, cukup lah hanya marah di saat itu, bukan menjadi dendam. Di saat marah, ada baiknya DIAM.
Dan ingatlah Islam tidak mengajar seseorang umat menyakiti umat yang lain.
Walaupun aku juga punya kekurangan atau mungkin pernah menyakiti, ambiklah pesanan itu sebagai  satu jalan untuk slow down rasa marah, dendam yang membuak buak di dada.
Apa yang penting, dengar komen orang dan belajarlah. Yang baik kita ambik, yang buruk, kita buang."


Biarlah semuanya terhenti di sini. Dan aku terus berjalan. Menghabiskan sisa-sisa waktu di dunia. Mencari redha Allah swt. 

No comments :

Post a Comment