Ayat Cinta

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar:53)

Sunday, October 4, 2015

Redha dan Putus Asa

Antara redha dan putus asa. Masih ramai tersilap pandang.  Ada juga yang menggunakan alasan redha untuk putus asa. Sebagai seorang muslim selayaknya tidak ada istilah ‘putus asa’. Andai ada perasaan seperti itu hadir, maka bangkitlah.

Redha seharusnya hadir setelah pelbagai usaha dilakukan. Dan ayat ‘redha dengan apa yang berlaku’  tidak harus ada di titik permulaan sesuatu perjalanan.

Berusahalah terlebih dahulu. Berdoalah. Andai sudah sampai pada hasilnya, tetapi masih tidak dapat apa yang di impikan, maka di situ terletaknya redha dengan ketentuan Allah swt.

Andai  kecewa, redhalah. Andai sudah tidak ada cara, berserahlah. Kerana Allah swt jualah yang mengetahui segalanya.

Jangan kecewa dan jangan berserah selagi usaha belum ada.

Di awal perjalanan, andai sudah ada ayat, ‘andai dapat, syukurlah. Andai tidak dapat, takpe’. Ubahlah sedikit ayat tu agar  lebih bersemangat.


Radha dan putus asa itu berbeza. 

2 comments :

  1. Hi, saya sangat menyukai blog anda! ZALORA Malaysia kini sedang mencari blogger yang berbakat, dan saya tertanya adakah anda berminat untuk satu kolaborasi blog bersama kami. Anda boleh hubungi saya di izz.latif@my.zalora.com jika anda berminat dengan tawaran ini dan saya akan berikan segala butiran di sana. Harap dapat balasan emel anda secepat yang mungkin!

    ReplyDelete
  2. Salam blogger, tulisanya bagus :D

    Kunjungi blog saya juga ya http://ariyosde.blogspot.com :)

    ReplyDelete