Ayat Cinta

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar:53)

Sunday, January 15, 2017

Nak Jadi Baik Tu Susah.

Nak jadi baik tu susah. Tak ada jalan mudahnya.

Nak jadi anak yang baik. Nak jadi hamba yang baik. Nak jadi manusia yang baik untuk orang sekeliling.

Nak jadi baik. Tak hanya perlu berbuat baik pada orang lain.


Tapi juga perlu berkorban air mata untuk berbuat baik. Dan kadang-kadang perlu lupakan perasaan sendiri.

Kadang-kadang kita dah mula solat. Kita dah mula baca Quran. Tapi, ada orang cakap kita ni, jahat. Allah tak terima. Kita ni anak jahat. Allah tak terima.

Bila dalam situasi ni, memang hati sangat sakit.

Tapi, berusahalah sehabis kuat. Positif kan diri. Allah nak kita ubah diri jadi lebih baik.

Allah nak uji kita. Allah nak kita bangkit walau dengan air mata. Sesakit apa pun kita, bangkitlah.

Mungkin hari ini kita bukan hamba yang baik. Tapi,kita boleh berusaha untuk jadi baik. Sudah-sudahlah berada dalam masa lampau yang telah banyak kita sia-siakan.

Mungkin hari ini, kita bukan anak yang baik. Suka lawan cakap mak ayah. Hari ini, kita mungkin boleh belajar diam walau sakit macam mana pun hati kita. Walau kita tak seperti yang  mereka katakan. Tak mahu lukakan hati mereka. Kita diam. Lebih baik hati kita yang terluka. Dari hati mereka. Kita harus cipta sifat kasih sayang untuk mak ayah kita, yang buat kita lebihkan hati mereka dari kita. Tak mau dah kecik hati dengan mereka k. Terlalu banyak pengorbanan mereka untuk kita. Kalau kita buat baik, tapi mereka tak hargai, abaikan. Diamkan sahaja. Jaga mereka. Mudah mudahan mereka selamat dunya akhirat.

Mungkin hari ini, kita jahat pada orang lain. Tapi hari ni, tak mustahil kita boleh baiki hidup kita. Buat baik pada semua orang.

Life is too short to always thinking only you.

Hey.

Senyumlah. Solat taubat. Mintak ampun. Mintak maaf.

Baiki. You have the power to mend your bad k!

Jangan terlalu risau sehingga semuanya menghalang kita untuk jadi lebih bagus.


Now. We start it all over again

1 comment :

  1. Nak jadi baik niat,bertindak dan istiqhomah...minta Allah tidak bolak balikkan hati kita..

    ReplyDelete