Ayat Cinta

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Az-Zumar:53)

Tuesday, January 10, 2017

Putus Asa Dengan Rahmat Allah?

Kadang kadang bila kita tersilap langkah. Kita putus asa.
Tapi.
Allah tidak pernah zalim pada kita. Melainkan kita yang menzalimi diri sendiri. Kita berdoa. Kita mintak. Tapi Allah pegang dahulu doa kita. Kita tidak sabar.
Pada awalnya kita mintak pada Allah dengan berlapang dada, dengan sepenuh pengharapan pada Allah.

Tapi di sebabkan Allah mintak kita sabar.  Kita berdoa berulang kali. Kita ulang doa kita. Kita seolah olah geram. Kita seolah olah memaksa Allah bagi dan turutkan kehendak kita. Di saat ini, kita seperti tidak waras. Nafsu sudah jadi keutamaan.

Bila kita tersedar, kita keliru. Tak tau apa yang perlu kita buat. Makin banyak pula perkara buruk berlaku.

Bila kita tersedar. Kita menyesal dengan apa yang kita buat. Kita serabut. Kita putus asa dengan rahmat Allah. Dalam kepala kita fikir. " Allah  mesti dah tak mahu dengar doa aku. Allah mesti marah pada aku."

Dan kemudian kita tak tahu nak buat apa. Nak doa macam mana pun kita tak tau. Dan akhirnya kita berhenti berdoa.

Allahuakbar. Halus sungguh bisikan itu.

Sayang!

Cuba fikir, siapa yang tak suka kita berdoa pada Allah. Dan siapa yang tak suka tengok kita kusyuk meminta pada Allah. Siapa yang tak suka kita bergantung harap pada Allah? Dan siapa yang tak suka kita bergantung harap pada Allah?

Siapa?

Dan. Allah takkan buat kita kecewa sehingga kita berhenti berdoa melainkan, kalau Dia tak bagi apa yang kita minta, Dia akan ganti dengan yang lebih baik. Dan Allah itu terlebih dahulu faham dan tahu sehingga Dia gerakkan hati kita untuk berdoa. Allah yang terlebih dahulu aturkan hidup kita.

Allah itu sangat baik. Bersangka baiklah pada Allah. Mintak ampun pada Allah. Taubat.

Takut untuk berdoa? Takut Allah tak bagi?

Jangan. Doalah. Doa apa yang diinginkan. Apa yang kita lalui sehingga hati kita itu goyah. Mungkin ujian buat kita.

Mungkin doa kita kali ini lebih kusyuk dari sebelumnya. Mungkin, ujian itu buat kita jadi lebih baik. Allah mahu kita lebih faham hidup ber Tuhan. Mahu kita lebih bersangka baik. Dan Allah. Bila Dia ingin berikan sesuatu, tak pernah silap alamat dan waktu.

Dan Allah tak pernah kecewakan hambaNya yang benar benar bergantung harap pada Nya.

1 comment :

  1. Sekali..dua kali..tiga gali..biar pun sepanjang hayat jangan pernah berhenti berdoa biarpun pada perkara yang sama memohon..

    ReplyDelete